Чотири історії вчителів, які роками використовують LEGO на уроках

Автор тексту: Олексій Сімончук

Перші класи, що розпочнуть навчання 1 вересня 2018 року, безкоштовно отримають набори LEGO та регулярно займатимуться з ними. Ми поговорили з чотирма педагогами, які вже давно використовують ці конструктори на уроках, і розпитали, у чому сенс LEGO для освіти та як він допомагає дітям вчитися.

У чому сенс LEGO для освіти

Марія Артиш

вчителька початкових класів Ліко-школи

Зазвичай ми пропонуємо дітям готові іграшки та вироби. І так привчаємо бути споживачами, а маємо робити їх творцями. LEGO є засобом розвитку творчого потенціалу дитини.

LEGO дає дітям терпимість один до одного, вміння прислухатися до чужої думки. LEGO — це не лише будування тривимірних проекцій, можливість бачити предмет з різних сторін, а й уміння комунікувати, будувати модель спілкування, яка знадобиться в дорослому житті. Але не треба забувати, що LEGO — не панацея від усього. Це лише допоміжна ланка освіти, націленої на гармонійний розвиток дитини.

Костянтин Ніфантьєв

викладач робототехніки технічної студії «Винахідник»

LEGO — це, як і будь-який інший інструмент, лише засіб для того, щоб якнайкраще розкрити тему для учнів. У дітей зараз на першому місці гаджети, які передбачають здебільшого пасивну роль користувача. А конструктор — зовсім інша річ: можна щось зробити власноруч, що має значення для дітей. Важливо, щоб в учнів були такі предмети, з якими можна взаємодіяти.

В’ячеслав Матяш

вчитель інформатики Новопечерської школи

Є кілька прийомів навчання з LEGO. Перший — це конструювання за зразком, коли є інструкція, дитина бачить поетапність дій, її вчать, як з’єднувати деталі, аналізувати об’єкт. Коли дитина вже сама може визначити, з яких деталей складається об’єкт, їй пропонують конструювання за моделлю. Учневі необхідно самостійно зібрати деталі, проаналізувати модель і побудувати її. Третій прийом — конструювання за темою. Дитині дається лише тема, і вона сама втілює в життя ті знання, які отримала до цього. Четвертий — конструювання за умовою. Є певні умови, тож школяр повинен їх враховувати під час конструювання. А також зосереджуватися на функціональності моделі. П’ятий — найважливіший: конструювання за власним задумом. Коли в дитини є ідея, вона може реалізувати її. Їй треба спочатку проаналізувати ідею, об’єкт, спланувати послідовність дій і створити задумане. Це вчить дитину досягати мети.

Вікторія Горбатих

впровадила LEGO-конструювання як гурток у Ліко-школі

Сенс LEGO для освіти — у візуалізації багатьох процесів. Ці заняття можна включати в різні шкільні дисципліни, і таким чином організувати міжпредметний проект. Дитина чує нову інформацію і відразу за допомогою конструктора може засвоїти принцип дії. Доторкнутися руками, подивитися на зібрану модель. Відбувається процес інжинірингу. Нові знання ефективніше закріплюються, коли учні бачать, як усе діє в реальному світі.

Як використовувати LEGO на уроках

Марія Артиш

Візьмемо математику, тему «Дроби». Вона майже неможлива без використання LEGO. Мої діти зрозуміли цю тему з першого уроку, і дотепер вона в них — найулюбленіша. Як це виглядає на практиці? Беремо одну цеглинку 2х8. Беремо ще дві цеглинки 2х4. Одна цеглинка є половиною першої. Учні на власні очі бачать, що це половина, за аналогією із четвертиною, із восьмою частиною. Я цікавилася, як справи в інших дітей, де вчаться за стандартом, то там діти не люблять і не розуміють цю тему.

На природознавстві ми вивчали будову річки, водойми, ґрунти, і я запропонувала учням відтворити це за допомогою LEGO. Просто переказувати навчальний матеріал їм не цікаво, а декому і важко. А тут вони побудували абсолютно точну річку: з однієї сторони все, що позитивно впливає на неї, з другої — негативно. Що це дає? По-перше, вони працювали в групі, і ніхто не нав’язував їм їхніх обов’язків — вони самі домовилися про все, розподілили свої функції, побудували об’єкти, а потім представили їх перед класом. Вони вважали, що гралися, а я досягла своєї освітньо-виховної мети. По-друге, я використала отриманий ними досвід на уроці з української мови. Вони написали твір «Значення води для планети Земля».

LEGO не застосовують на кожному уроці, це — лише один з його елементів. Коли я готуюся до уроку, я думаю, чи не будуть вправи з конструктором затягувати урок, чи буде це якісно. Важливо, щоб цей інструмент робив засвоєння матеріалу легшим, а не навпаки. Наприклад, на предметі «Українська мова» ми вивчаємо частини мови. У нас є різнокольорові цеглинки, які ми підписуємо — «Іменник», «Прикметник», «Дієслово» тощо. Я диктую речення, а учні вибудовують його. Я бачу за кольорами, чи правильно вони зробили, чи ні.

Костянтин Ніфантьєв

Типове заняття в нас проходить за методикою 4C (Connect, Construct, Contemplate, Continue, тобто зв’язок з оточуючим світом, конструювання, усвідомлення вивченого і привнесення нового), яку взяла на озброєння фундація LEGO Education, і вона дуже ефективно працює.

Кожне заняття є циклічним — починається із встановлення взаємозв’язків із реальним світом. Наприклад, ми говоримо з дітьми про автовишку. Спочатку питаю, де вони бачили цю машину, для чого її можна використовувати, робимо припущення, на що вона ще здатна. У першу чергу, необхідно встановити з дитиною контакт і певний зв’язок із тим, що вона вже знає. Адже якщо почати говорити складною науковою мовою, діти не схочуть слухати.

Коли ми зрозуміли, що і навіщо, дітям дається час на конструювання. Частина заняття проходить за інструкцією, а потім пропоную лише приклади інших конструкцій. Далі йде етап експериментів. Ми досліджуємо, як працює механізм, і намагаємося його трішечки змінити. Наприклад, змінити рух шестерні, що приводить у рух механізм, щоб вона працювала швидше чи надійніше. У кінці заняття аналізуємо проведену роботу і підбиваємо підсумки.

В’ячеслав Матяш

Усі моделі дуже адаптивні. Наприклад, на фізиці за допомогою LEGO можна розглядати зчеплення, силу, яка діє на робота. Це речі, які дозволяють адаптувати науку і зробити її наочною для дітей.

Діти на 100% задіяні під час уроку. Їм цікаво, вони починають ставити запитання. Часом настільки захоплюються, що нікого й нічого поруч не помічають. Але для вчителя є певні складнощі: він сам повинен бути креативним, щоб зрозуміти суть LEGO і продумати такі завдання, які стимулюватимуть дітей до запитань.

Вікторія Горбатих

На уроці спочатку дитині дається інформація. Наприклад, щоб учень зрозумів, що таке прості механізми, ми в першу чергу розповідаємо про пристрої, які є у світі. Ми розмовляємо на цю тему, а потім даємо ці прості механізми, і діти починають будувати навчальні конструкції, на яких вони вивчають будову цих механізмів. Потім на спеціальних бланках вони пишуть свою гіпотезу і починають досліджувати свою конструкцію. Після цього використовують ці механізми вже в побудові моделі. Також діти бачать модель у роботі. Їм також дається творче завдання. Наприклад, на вулиці випало багато листя і треба його прибрати, але віником це буде довго. Треба придумати щось таке, що зробить це швидко і якісно. Діти придумують машину, яка має пропелер або віник, який сам підмітає. На етапі творчого завдання вчитель бачить, як дитина засвоїла пройдений матеріал і як вона може планувати свою послідовність дій, керувати процесом.

Які навички допомагає розвивати в дитини LEGO

Костянтин Ніфантьєв

У 6-7 років LEGO допомагає дитині розвивати дрібну моторику рук. Потім ці навички відходять на другий план, і вже можна казати про вивчення основ механіки і фізики, що стосується механізмів та їх взаємодії. У LEGO є дуже гарні деталі, які допомагають робити різні механізми. У цьому віці діти легко засвоюють основи механіки, якщо мають наочний приклад, тому що в інший спосіб дуже важко отримати такий обсяг інформації і навичок.

В’ячеслав Матяш

У першу чергу LEGO розвиває в дітей навички ХХІ століття. Тут хочеться виділити критичне мислення. Тому що зібравши модель за інструкцією, дитина розвиває в собі уважність та інші рутинні навички. А коли вже є проблематика, коли учні самостійно модернізують модель, використовуючи свої знання, якраз і починає розвиватися критичне мислення.

Вікторія Горбатих

Дитина, яка вміє конструювати, вигідно вирізняється з-поміж однолітків: може аналізувати об’єкти, вміє поетапно планувати свої дії, у неї розвинені увага та уява, вона прагне досліджувати. Діти також вчаться навчатися на власному досвіді.