Три гри на розвиток соціального інтелекту в старшокласників

Автор тексту: Марта Приріз

Клас — як маленьке суспільство, де кожна дитина шукає своє місце. У старшокласників командні ролі зазвичай вже розподілені, але не завжди вони влаштовують підлітків. Інше питання, яке непокоїть більшість тінейджерів: як вони зможуть вписатися у нові товариства у вишах, коледжах, трудових колективах. Тож як підштовхнути учнів до обговорення та наочно продемонструвати, що навіть якщо ми різні, то можемо віднайти те, що згуртовує? Три гри для старшої школи стануть у пригоді.

«Акваріум»

Тривалість — 15 хвилин

Запропонуйте дітям сформувати дві команди за принципом: «один», «два» чи «літо», «зима». Перша група стає в коло. Його називаємо внутрішнім. Навколо нього стають діти з другої підгрупи, формуючи зовнішнє коло.

Важливо: діти з внутрішнього кола мають стояти обличчям до дітей із зовнішнього. Прослідкуйте, щоб кожен мав перед собою пару. Лише за таких умов учні зможуть повноцінно взяти участь у грі.

Завдання: обговорити відповідь на запитання вчителя протягом однієї хвилини. Після цього школярі із зовнішнього кола рухаються вправо на одну особу, тобто переходять до наступного учня з внутрішнього кола. Вчитель повідомляє нове запитання лише після того, як учні змінили пари.

Учні можуть обійти всіх дітей з протилежного кола. Якщо ж часу небагато, варто запропонувати інший варіант: гра обмежується трьома-чотирма переходами. Тоді кожна дитина отримає чотирьох співрозмовників, а час гри скоротиться.

Пропоновані запитання учням для обговорення:

— У яку країну ти хотів би помандрувати і чому?
— Який подарунок ти хочеш отримати чи подарувати?
— У якому місті ти хочеш навчатися?
— Розкажи про три улюблені фільми.
— Якої мети хочеш досягти найближчим часом?
— Якщо б ти володів суперздібностями, то якими?
— Що тобі найбільше подобається в школі?
— Який смішний випадок зі свого життя ти можеш пригадати?

Який ефект:

У старшій школі важливо давати школярам простір для того, щоб поділитися емоціями, планами та переповісти історії на основі спільного досвіду. Усе це розвиває відчуття командного духу, значимості шкільних моментів та людей, які поряд.

Хвилини на одне запитання в парі достатньо, щоб розпочати обговорення, яке учні можуть продовжити на перерві. Для класних керівників така гра стане корисним інструментом, що допоможе виявити потенційні труднощі класу, виокремити учнів, яким потрібна підтримка чи додаткова допомога для інтеграції в колектив. Також у ході гри педагоги виявляють теми, що потребують додаткового обговорення з класом. Це можуть бути страхи щодо майбутнього після школи або питання вибору професії.

«Дізнайся мою точку зору»

Тривалість — 6 хвилин, разом з обговоренням — 20-30 хвилин

За допомогою малярського скотча зробіть на підлозі лінію. З одного кінця лінії скотчем сформуйте та наліпіть позначку «+» (абсолютно погоджуюся), з іншої — «-» (не погоджуюся). Посередині буде умовний нуль, що означає «я ще не знаю, що думаю про це». Завдання учнів — ставати біля тієї частини лінії, яка відображає їхні переконання.

Вчитель зачитує по одному твердженню:
— Успішні люди знали, ким хочуть стати, ще зі школи.
— У мене є люди, які мене надихають. Наприклад, актори, письменники, спортсмени чи просто близькі люди.
— Я знаю, чому хочу присвячувати час у майбутньому.
— Цього року я здійснив/здійсню одну зі своїх мрій.
— Мені подобаються комедії.
— Я розумію, чому важливо — вчитися.
— Я знаю, ким хочу стати і чому.

Ви можете додавати інші твердження, які підходять для цього класу.
Після гри варто зробити обговорення: щодо яких тверджень було складно визначитися з відповіддю? Якими історіями хочу поділитися з класом? Це можуть бути історії не лише про знаних людей, а й про тих, з ким учні спілкуються щодня. Яку мрію вдалося здійснити? Які плануєте реалізувати найближчим часом?

Який ефект:

Гра мотивує до діалога на значущі для учнів теми. Саме слухаючи інших вони вчаться бути уважнішими один до одного, помічати різноманіття потреб, мрій та переконань.

Часом обговорення настільки захоплюють школярів, що їх складно зупинити, а часу на уроці бракує. Тому розпочинайте гру за 20 хвилин до перерви: так учні матимуть змогу продовжити розмову вже самостійно.

«Спільне та відмінне в нашому класі»

Тривалість — 15 хвилин, з обговоренням — 25-35 хвилин

Запропонуйте об’єднатися в чотири групи по 5-8 осіб. Кожній групі роздайте ватман або папір формату А3, маркери кількох кольорів.

Завдання: намалювати один предмет, символ, тобто щось, з чим асоціюється в учнів їхній клас. Всередині цього зображення слід написати, що нас поєднує та є спільним. Ззовні — чим ми відрізняємося. На це відведено максимум 5 хвилин.
Після цього кожна група презентує свою роботу для інших.

Який ефект:

Учні вчаться врівноважувати відмінне та спільне між ними. Розуміючи, які вони різні, знаходити те, що насправді їх згуртовує та допомагає у спілкуванні. Завдяки грі підлітки мають змогу оцінити тих, хто з ними вчиться, як одну команду. Це, у свою чергу, сприяє підтримці та позитивнішому сприйняттю один одного в класі.