Три гри на розвиток взаємоповаги у дітей в середній школі

Автор тексту: Марта Приріз

Як навчити дітей представляти себе та інших, а також – бути залученими до колективу і зауважувати, що разом вони здатні зробити більше, ніж поодинці? Через ігри можна швидко та в нестандартній формі розвивати просоціальні навички в школярів. Пропонуємо вам три гри, які варто використовувати на уроках.

«Детектив»

Тривалість – 15 хвилин

Запропонуйте дітям об’єднатися в пари за принципом: обери в напарники того, кого найменше з класу ти знаєш. Одна особа стає «детективом». Її завдання – розшифрувати зображення, які створила друга дитина, та скласти за 2-3 хвилини історію про цю дитину, не оминаючи жодних здогадок, які приходять до голови.
Завдання другої особи – «підозрюваного» – намалювати шість предметів, які для нього щось означають. На це теж відведено 2-3 хвилини, а малюнки необов’язково мають бути чіткі та добре промальовані. Вони можуть бути пов’язані з хобі, улюбленими предметами, музикою чи сім`єю. Також дозволено писати фрази або кумедні пояснення до намальованого. Все це допоможе «детективу» скласти історію.
Після того, як «детектив» розкаже історію напарнику, діти міняються ролями. Тепер «підозрюваний» перетворюється в «детектива».

Який ефект: аби зрозуміти, що собою являють однокласники, варто дізнатися про них якомога більше. Втім, не всі діти можуть прямо запитати: «Чим ти любиш займатися у вільний час? Яку музику полюбляєш?». Саме тому вони, навіть перебуваючи в одному класі, не завжди достатньо добре знають один одного.
Натомість, гра дає значний масив інформації про однокласника, а також – спонукає до спілкування, формує більш комфортну атмосферу. Зближує дітей, бо в ході подібних ігор вони розпитують, уточнюють, висувають неймовірні припущення про «підозрюваних». Формат презентації розвиває в дітях спонтанність та креативність. Завдяки обмеженням в часі, що зумовлені правилами гри, діти роблять спроби виділяти основне.

«Мій герб»

Тривалість – 10-15 хвилин

Запропонуйте дітям протягом 3 хвилин намалювати свій герб, що складається з чотирьох елементів. Перший – з чим себе асоціюють, другий – їх найбільша мрія чи ціль, третій – що найбільше люблять робити, а четвертий – їх улюблена страва (країна,музика, фільм).
Ви можете змінювати запитання або додавати кількість елементів в гербі. Після того, як усі намалювали, заохочуйте в хаотичному порядку рухатися класом, об’єднуватися в пари та розповідати про значення свого «герба» один одному.

Який ефект: Завдяки тому, що гра включає елемент саме хаотичного руху, діти мають можливість практикувати представлення себе більше, а також – послухати історії одразу декількох однокласників.
Перебування в школі не завжди гарантує дитині площадку для відкритого діалогу з іншими дітьми, аби знайти «точки дотику». Діти можуть мати труднощі з вигадуванням запитань чи тем для розмов з однолітками. Натомість, гра спонукає до відкритості та щирої розповіді, що допомагає побачити однокласників з нового ракурсу. Це, в свою чергу, надихне дітей зі схожими мріями чи хобі до спілкування.

«Я розповім про тебе»

Тривалість – 20-25 хвилин

Кожна дитина з класу пише своє ім’я та прізвище на клаптику паперу. Тоді згортає папір так, аби не було видно написаного. Всі клаптики збираємо до коробки, капелюха чи торбинки, з яких діти витягують один. Важливо – одразу перевірити, щоб дитина не витягнула те, що написала сама.
Завдання – протягом однієї хвилини обміркувати та по черзі представити людину, ім’я якої витягли.
Представляємо людину, використовуючи такі твердження:
Найбільше в Сашкові я ціную…
Олені найкраще вдається…
Аня добра в…
Я вважаю, що Ігор приносить в наш клас…
Три основні риси Олексія – це…
На презентацію відводимо 30 секунд. Після цього ділимося враженнями від почутого.

Який ефект: кожна дитина з класу отримує зворотний зв’язок від однолітків, що допомагає укріпити власну самоповагу та цінування своїх рис, здібностей та вмінь. Крім цього, звертаючи увагу дітей на позитивне трактування однокласників, ми навчаємо їх доброзичливої взаємодії.
Для дітей, що невпевнені в собі, така гра стане рушійною силою. Вони матимуть інформацію, аби поміркувати, як використати фідбек однокласників для саморозвитку та підвищення думки про себе.